Bardzo duże obniżenie poziomu stawek przewozie kontenerowym

Znaczące obniżenie stawek przewozie kontenerowym

Transport na morzu od dawna jest uważany za ekonomiczny i tani, szczególnie obecnie, gdy zaczęto wykorzystywać wielkie jednostki kontenerowe. Obecnie najdłuższe z nich transportują jednorazowo dziewiętnaście tysięcy kontenerów, mając przy tym około 400 metrów długości. W latach dziewięćdziesiątych możliwości transportowe statków do przewozu kontenerów były trzykrotnie niższe, można więc zauważyć bardzo dużą dynamikę rozwoju tego rynku w ciągu ostatnich lat. Zwiększanie pojemności kontenerowców ma spory wpływ na koszty transportu, ponieważ sama eksploatacja między jednostkami które mają 14 tysięcy TEU załadunku a 19-tysięcznymi niewiele się różni, to im kontenerów na pokładzie będzie więcej, tym koszt jednostkowy będzie mniejszy. I faktycznie jest tak w praktyce, choć niestety rosnąca ilość ogromnych statków na oceanach i morzach spowodowała dużo zawirowań na rynkach przewozu kontenerów. Sporo zaczęły maleć opłaty za transport, stawiając pod znakiem zapytania rentowność prowadzenia działalności o takim charakterze. Na przykład stawki jednostkowe między Azją a portami europejskimi kolejny raz obniżyły się dość mocno poniżej sumy 600 dolarów za przewóz jednego kontenera.

Spadek ten jest wysoki, bo wynosi blisko jedną czwartą w porównaniu z wcześniejszym tygodniem. Tak naprawdę w ostatnich miesiącach dużo częściej pojawiały się spadki opłat, co na pewno nie cieszy armatorów obsługujących duże statki. A wszystko wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości sytuacja nie poprawi się, bowiem analitycy mają nie najlepsze wiadomości. Według ostatnich prognoz import i eksport kontenerów obsługiwanych przez północnoeuropejskie porty zwiększy się raptem o niecałe dwa procent. Bardzo duże obniżki stawek przewozie kontenerowymBędzie to znacznie mniej niż w poprzednim roku, gdy wszystko było na poziomie 10 procent. Bez wątpienia duży wpływ na utrzymywanie się niskich cen mają również plany armatorów dotyczące nowych jednostek. Tu z kolei na trasach pomiędzy portami europejskimi i azjatyckimi planuje się zwiększenie ładowności blisko 9 procent, gdyż na głównych handlowych nitkach pojawią się nowe kontenerowce mające ładowność 12 tys. TEU.

Comments are closed.