Nowe plany polityków na wsparcie polskim stoczniom

Nowe plany ministerstwa na wsparcie polskim stoczniom

Stocznie w naszym kraju bardzo dużo tego, co wyprodukują przeznaczają na eksport, gdzie stawka VAT wynosi 0 procent. Jednak aktualnie obowiązujące regulacje są dość niekorzystne z punktu widzenia stoczni. Z takich też powodów Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zaprezentowało w drugiej połowie marca szereg korzystnych zmian dotyczących spraw podatkowych, a jakich główną rolą ma być zagwarantowanie naszym stoczniom większej konkurencyjności. Spotkanie w powyższej sprawie zostało zorganizowane na terenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, i gościli na nim najważniejsi reprezentanci branży stoczniowej. Tak więc wzięły w nim udział całe zarządy firm jakie należą do Związku Pracodawców Forum Okrętowe a także pozostałych prywatnych i państwowych stoczni. Cała branża w dużą przychylnością przysłuchiwała się przedstawionym pomysłom, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że dotyczyłyby one wszystkich zarejestrowanych w Polsce firm zajmujących się produkcją statków, a tych podmiotów przybywa cały czas i rozwijają się w dynamicznym tempie.

Pierwsze nowe transporty na nowej trasie zaczęły kursować w dniu 21 stycznia, i robić to aktualnie mogą znacznie szybciej niż wcześniej. Nowe plany ministerstwa na wsparcie polskim stoczniom
Jedną z najważniejszych propozycji, która została przedstawiona w czasie prezentacji, jest zmiana jeśli chodzi o sposób odprowadzania podatku VAT. Przy sprzedaży nowych statków na eksport wynosi ona 0 procent, lecz stocznia musi opłacić wszystkich dostawców podzespołów i części podczas prac budowlanych, a rozliczyć może wszystko dopiero w chwili sprzedania. A że projekty mogą się ciągnąć przez kilka lat, to w tym czasie środki pieniężne zwyczajnie zostają zamrożone, co ma znaczący wpływ na płynność firmy. Pomysłodawcy chcą przesunąć obowiązek rozliczenia tego podatku na dostawców części. Ze względu na to, że produkcja ta jest znacznie szybsza, to dostawcy odczują dużo mnie nałożony na nich obowiązek, bo po prostu znacznie szybciej dostaną zwrot podatku, który zapłacili. Takie rozwiązanie znacznie by polepszyło kondycję stoczni, które obecnie około dwudziestu procent środków które są przeznaczone na zakup wyposażenia muszą zamrozić jako podatki, a co za tym idzie będzie też miało duże znaczenie przy negocjowaniu z instytucjami finansowymi.
.

Comments are closed.