Radykalne obniżki kosztów na rynku transportu kontenerowego aliansu G6

Radykalne cięcia na rynku transportu kontenerowego aliansu G6

Radykalne obniżki kosztów na rynku transportu kontenerowego aliansu G6Od paru miesięcy w transporcie kontenerowym panuje coraz większy kryzys, co przyczynia się do tego, że znacznie zmniejsza się zapotrzebowanie na przewozy. Sytuacja występuje w całej branży, wraz z jednym jej światowych liderów, czyli Aliansem G6. Armator ten, od niedawna odwiedzający również Gdańsk, będzie chciał w okresie zimy zawiesić parę tras między Azją a Europą. W szczególności dużo niższe niż zwykle zapotrzebowanie na usługi przewozowe prognozowane jest w w czasie Bożego Narodzenia, z tego też powodu w tym właśnie okresie czasu będą realizowane postoje. Na dzień dzisiejszy w planach jest odwołanie kilku połączeni, do portów w Europie Północnej oraz Genui. Niestety jest to smutna wiadomość dla Gdańskiego portu, gdyż decyzja taka również jego będzie dotykać. Póki co specjaliści prognozują, że za parę miesięcy sytuacja ulegnie poprawie i nie trzeba będzie ponownie odwoływać rejsów, lecz aby tak się stało muszą być korzystne warunki do prowadzenia biznesu. A te jeszcze wyglądają kiepsko, bo zapotrzebowanie na transporty cały czas spada i nie wiadomo, jak długo to będzie trwało.

Ta nie najlepsza sytuacja na rynku przewozów przekłada się bezpośrednio na ilość jednostek, które zamiast pływać i zarabiać bezczynnie oczekują w porcie na jakieś zlecenie. Szacowane jest, że obecnie prawie dwieście kontenerowców musiało zakotwiczyć w portach całego świata, co jest równoważne z ilością prawie 500 tysięcy typowych kontenerów. Sytuacja tego typu dotyka praktycznie każdego rodzaju popularnych statków, z wyłączeniem feederów jakie obsługują trasy między portami międzynarodowymi a całym sąsiedztwem. Jeszcze niedawno na takich trasach spotykało się głównie jednostki mające ładowność pomiędzy 1 a 2 tysiące kontenerów, lecz aktualnie spora ich część poszło w odstawkę. Miejsce ich zaczęły zajmować jednostki dwukrotnie pojemniejsze, jak widać armatorzy zrozumieli że będą się one znacznie bardziej opłacać, niż statki małe. Duże cięcia nastąpiły również we statkach oceanicznych. Tu z kolei zostało wysłane na przymusowy odpoczynek prawie dziesięć jednostek, mających wielkość do piętnastu tysięcy TEU. Działania tego typu mają za zadanie poprawę efektywności i cięcie kosztów, co jest niezbędne w obecnych okolicznościach.

Comments are closed.