Specjaliści planują przyrost złomowanych kontenerowców w roku 2016

Specjaliści oczekują wzrost złomowanych kontenerowców w roku 2016

Sektor kontenerowców od jakiegoś czasu znajduje się w trudnej sytuacji. W dalszym ciągu bardzo dużo statków oczekuje na terenie stoczni na dokończenie, a umowy na ich produkcję podpisywane były przed kilku laty, w czasach dużej koniunktury. Lecz rynek ostatnio bardzo się załamał, w branży przewozowej pojawił się kryzys i okazało się nagle, że statków jest zwyczajnie zbyt duża ilość. Najwięksi armatorzy radzą sobie z tym problemem na różne sposoby. Jakaś ich część wydłuża sobie trasę omijając oba duże kanały, co co prawda znacznie zwiększy czas dostawy towarów, ale kosztowo wychodzi podobnie, a statki mają zajęcie. Całkiem sporo jednostek stoi też przy portowych nabrzeżach i oczekuje na jakieś zamówienia, niekiedy trwa to nawet kilka tygodni. Coraz częściej spotykanym zjawiskiem jest również oddawanie do złomowania starszych statków. W związku z tym że bez przerwy wodowane są nowo budowane kontenerowce, znacznie oszczędniejsze i nowocześniejsze, to starsze jednostki zaczynają się nie opłacać. Całkiem spory wpływ na oddawanie statków na złom ma także zmniejszający się popyt na dane rodzaje statków, tu także w ostatnich latach nastąpiło sporo zmian. Przewidywany zwiększenie złomowanych kontenerowców w roku 2016

Analitycy twierdzą, że w 2016 roku być może dużo więcej złomowań, niż przed rokiem. Wynika to z kilku rzeczy. Przede wszystkim aktualnie powinny rosnąć ceny złomowanych jednostek, w ubiegłym roku miały one bardzo niski poziom, więc właściciele statków raczej się nie spieszyli do rozbiórek. Dość duże znaczenie na całą tę sytuację ma również spore zmniejszenie zainteresowanie kontenerowcami typu panamax. Przy większym popycie na nie znacznie bardziej od złomowania opłacała się sprzedaż albo czarter, ale w obecnym roku zainteresowanie nimi mocno się zmniejszyło. W roku bieżącym, przez pierwsze dwa miesiące, ma złom oddano 19 jednostek, z których spora część nie pływała dłużej niż 20 lat. Zwiększeniu także ulega rozmiar oddawanych na złom statków, zwiększająca się ich liczba ma ładowność powyżej 4 tysięcy ton. Specjaliści z branży oceniają, że w roku bieżącym zjawisko będzie coraz bardziej popularne, przede wszystkim z powodu konieczności pozbywania się mało rentownych jednostek, lecz również wyższym cenom złomowania.

Comments are closed.