Terminale kontenerowe zaczęły ważenie kontenerów morskich

Porty rozpoczęły ważyć kontenery morskie

Branża morskiego transportu od wielu lat miała ogromny problem niewłaściwie wpisywanej wagi kontenerów. Niestety duża ilość spedytorów nie przykładała się specjalnie do tego, a ma to naprawdę duże znaczenie dla bezpieczeństwa rejsów. Niewielkie nawet odchylenia w wadze mogą się przy paru tysiącach kontenerów wzmacniać, powodując bardzo duże problemy ze stabilnością, a czasami nawet zatonięcia. Z tego też powodu od wielu lat trwały prace nad uporządkowaniem tego tematu, jednak z powodu kosztów nie dało się ich odpowiednio zakończyć. Dopiero całkiem niedawno udało się osiągnąć porozumienie, na mocy jakiego wszystkie bez wyjątku kontenery znajdujące się na statku muszą zostać precyzyjnie zważone. Nowe przepisy będą obowiązywały od drugiego półrocza 2016 roku, a ich nieprzestrzeganie będzie się wiązało z odpowiednimi konsekwencjami. Konieczność sprawdzenia wagi kontenera będzie spoczywać na jego nadawcy, z tego też powodu musi on dokładnie przypilnować, żeby wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującymi procedurami. Oprócz tego przewoźnicy i terminale mają pełne prawo do odmówienia załadunku kontenera, który nie ma wagi zweryfikowanej. Terminale kontenerowe zaczęły ważyć kontenery morskie

Przepisy pozwalają obecnie na przeprowadzenie ważenia jednostek kontenerowych za pomocą dwóch technik. Pierwsza z nich to zważenie kompletnego zapakowanego i zaplombowanego kontenera, zaś druga to mierzenie wszystkich cząstkowych towarów razem z opakowaniami i posumowanie wszystkiego na samym końcu. Pierwsza technika jest szybsza i wygodniejsza do zastosowania, jednak będzie wymagać posiadania odpowiednich, certyfikowanych wag. W chwili obecnej raptem część portów w Polsce ma takie możliwości, ale nadal nie ma w nich szans na obsługę wszystkich jednostek. Z tego też powodu w dalszym ciągu spora część sprawdzania wag odbywać się będzie musiała w głębi kraju, w siedzibach firm jakie się zajmują załadunkiem. W nadchodzących latach planowane są oczywiście takie inwestycje, lecz kwestia nie będzie jedynie dotyczyła kupna następnej wagi, lecz również zmiany organizacji pracy na terenie portu. Przykładowo port zlokalizowany w Szczecinie ma już szereg procedur związanych z obsługiwaniem kontenerów, a także oferuje możliwość ważenia ich przed załadowaniem.

Comments are closed.